MotoMania
Experience through my eyes, pengalaman mengikut perspektif saya

Gearbox potong

Hmm, lama betul saya x jenguk blog saya nie. Maklumlah, mana mak siapkan assingmnet, nak prepare final exam lagi. Tapi semuanye berjalan dengan lancar dan saksama. Hahaha.

Kalau tak silap saya, pada pertengahan bulan 7 yang lepas ni, saya ada projek baru yang saya hantar di Perak melalui seorang kawan. Pe projeknye tue ek??? hahaha

“Gearbox mesin, made in foundry Ipoh”Gearbox potong

Banyak jugak kos nak buat gearbox tu. Beli gearbox EX5 lama, dah RM100, upah lagik, kire banyak la jugak kan. Tapi lepas buat gearbox tu, saya x de modal plak nak masukkan dalam moto. Yela, nak masukkan gearbox kene turunkan enjin, kene buat overhaul sekali.

Akhirnya, baru-baru ni, saya berjaya jugak masukkan gearbox tu. Itupun kawan saya kenalkan pada seorng pomen ta bertauliah, maksudnya pomen yg tiada bengkel atau kedai. Berjaya jugak masuk geagbox mesin tue. Prestasinya nanti sya cerita lain ok. Bye

20 Responses to “Gearbox potong”

  1. gear 1234 yg mne ko potong,?? sdap x pkai kt ex5?? bpe mm ko potong

  2. esk ak dh nk p ipoh ni.. nk ptong gear trus,, nk welding enjin coz dh pcah. skg moto ak dh barai,, nk wt len,ak dh pki kawa 4,mmg best toi,. ak nk potong gearbok lak, cm ne rse nye

    • Salam.

      Lambat online, dah buat belum gearbox? Pergi potong sendiri ke? Lagi bagus kalau ada kawan yang tau, pomen ke. Sal dulu pomen saya yang potongkan gearbox tu, tu yang x tau nak cakap bape mm dia potong.
      Nanti kalau da potong leh la antar gambar, nak tgok jugak. heh

  3. ak p wt sndri, n hsil kerje sme pomen2 ak,,,,,,

  4. nk tnjuk np,srupe je ngn gearbox ko nye 2,,,,,,,, bkilat je ak tgok, hehehe

    • Berkilat tu, dia lay la tu bagi nipis. Bape RM kene? Aku pon x ingat aku kene berapa dulu.
      Ko buat spec cm ne gearbox tue ek? Aku dulu mintk nak wat 4kilo punyer main.

  5. sri lmbt bls,ak wt kne 6o je,,sbb slalu anta brg kt kdai tu,, enjin ak x psang lg, lau ak dh pasang nk try best x rse nye,,,t lh cri mkn lak,,hehehe

    • Wa 60 je? Murah2.
      Pasni nak cari makan kat line mana brader?
      Mane tau ley tgok ke kan, leh aku bawak sepanduk support ko.Hahaha

  6. jln2 cri mkn dlu,,hehehe…..ko der cam potong tok ex5 x?? lau der jual kt ak.. lau yg stnded pn xpe

    • Xdelah, last time cam potong aku da makan.
      Ala, buat la baru. Mana tau Ipoh ada skill baru ke skang. Leh share dgn aku dulu.heh

  7. bg la cam ko yg tu pn, skg ttp cm dlu jgk pki cam potong… t lau modal ak byk try msuk turbo lak…

  8. tq my pren!! lau der brg bru ak bg tau ler,,

  9. pisten dome ni bpe hrge??

  10. piston dome tok ex5 nye la, xkre la jnme pe pon

  11. blh than jgk hrge nye,, ko cri la cam potng ko tu..

  12. ex5 gearbox ade dtukar kpada 5 speed..
    ade komen dan cdngan mana nak dpat part tu atau cara nak modified gearbox..
    moto aku da wat sikit cdg nak tmbah gear..
    hehe.. tq!


Leave a Reply

