MotoMania
Experience through my eyes, pengalaman mengikut perspektif saya

Head potong Made in Ipoh

Assalamualaikum

Pada post kali ini, saya nak bercerita mengenai ‘head potong’ yang saya buat di Ipoh(saya buat sekali dengan gearbox potong tu). Head potong ni adalah term yang digunakan budak-budak moto area Ipoh yang merujuk kepada head yg telah di’skimmed’ permukaannya.

Contohnye mcm nie:

Permukaan head

Tujuan ‘skimmed’ head ni adalah salah satunya untuk meningkatkan compression. Muka piston akan lebih rapat pada head, dan jumlah tekanan akan bertambah. Head ni saya beli dari seorang kawan yang tinggal di Ipoh. Head 2nd jek pon. Baru-baru ni, saya bercadang nak masukkan head nie menggantikan head class1 pada moto saya. Tapi pomen pkok ceri saya tidak begitu bersetuju. Dia berpendapat head ni lebih kepada pikap sednagkan saya sedang mencari setting lebih kepada top speed.

So, head ni terbiar la akhirnya di bawah katil saya.

Sedikit gambar ‘head potong’ dari shot yang berlainan.

Lubang karburetot yang telah di'polish'

12 Responses to “Head potong Made in Ipoh”

  1. boleh je pakai head ex tu.. camp kena potong la. besarkan valve boleh dapat kasi top lebih.

  2. Yeke bro.
    Tp membe dh pkai head tue kat ex5 dier. Memg ringan la.
    Nyesal plak x pkai.
    Pasni saya post sal kelebihan potong sleeve blok. =>

  3. salam bro…
    rpenyer cmne rpe head potong..mklumlah..sye xbpe arif ngan moto neh..
    bro duk prak kt neh?blaja sni ye?
    bro,sye pki ex5 gk,dream da due taun…salu bwk long distance..blik ulang alik phg prak mse cti2 sem..tp performance kurg la sbb stended g..ubah spoket 14-33,dpt ponk 110 je,tu ponk highway..any suggestion bro nk tmbh top..ade mmberkte pki blok besar,tp ok ker for jlan jaoh cmne?lgponk..duk kt prak neh,xbpe knal r pomen yg ok2..tkut kne tpu..tu je..hope bro dpt mmbntu..=)

    • Saya bukan duduk Perak, tapi barang2 moto memg saya rajin buat dekat sana.
      Yang saya tau, dekat PErak ada foundry bagus di Kg. Gajah.
      *foundry-tempat engineering barang2 besi.

    • Sori der, lambat reply, password ilang da.haha.
      Saya x blaja kat Shah Alam, tp ramai kawan dari PErak.
      Btol la cakap kawan bro, pkai blok besar. 53mm da cukup dah untuk biasa2 ni.
      Moto modi just jaga minyak itam, pkai yg murah pun xpe, janji slalu tukar. Tapi kalau pkai semi sintetik ke, fully sintetik x payah tukar slalu, sal rugi jer. Mnyak baru nk react, dah kene buang, rugi k.
      Hope membantu.

  4. alo bro.. bg suggstion ckit… mto ex5 stndrd kg nih.. cm ne r nk dpt top speed. ak polish piston head je. pe lg leh bikin

    • Nak top speed?
      Pkai piston besar dari standard.
      53mm mungkin dah memadai.
      Semakin besar semakin pikap, untk topspeed perlu bermain dgn spoket.
      Dulu saya pkai 56mm.
      YAng penting bila pakai piston besar, sila jaga minyak itam ok =>

    • Nak tau jugak, piston saiz berapa? adakah masih standard?
      Selalunya, kalau ex5 nak buat untuk sedap bawak, standard modi, piston mesti saiz Kawa 0.0, kalau ex5 maknanya dah saiz 53mm.
      Sebagai penambhan info, kalau anda dah tau xpe, moto 4 stroke point dia bnyak main kat head. Kalau 2stroke, kat blok.
      So head, buat port and polish segala lubang yg ada, baru flow dia licin. Carburetor cari yg besar sket, Kriss atau Wave125 da cukup, tp paling biasa org pkai TS125.
      Usik bhgn top dulu, maknanya head block, baru usik enjin gearbox, clutch dan lain2. Perlu ingat, kalau modi moto, last skali baru main wiring. Kadang2 ramai yg pkai CDI racing, plug coli racing, dan sebagainya. Tp ikut pengalaman saya, mto yg hebat2 nie, xda main semua tue, pkai standard je. Tp mgkin di tempat anda resepinya berbeza. Harap membantu.

  5. gearbox potong sdap x?? gear 1,2,3,4 yg mne nk kne potong

    • Salam. Sori lambat reply bz sket la.

      Gearbox potong memg sedap, semua gear panjang. Gear 4 tak mati.
      Semua gear akan di ‘lay’ bagi nipis, so gear akan jadi ringan.
      Bape mm nak lay tu, bergantung kpd tgn yg buat dan spec moto.
      Dulu saya mintak pomen buat gearbox untuk spec 4kilo punyer track, so dapat la.
      Tapi tu cerita da lama, skrg kalau mintak buat gearbox kat Ipoh, pomen sana akan polish sumer gear bagi kilat, mcm buat port dan polish.
      Sblum nak antar gearbox nk potong, kalau bleh amek gearbox ori moto, second pun xpe. Kalau beli kat sparepart plak, beli yg baik sikit. Sebab tal
      takot kalau beli gear after market yg ‘cap ayam’, lama gear bleh pecah dalam enjin.

  6. SAtu set gear kene ptg cuma yg beza bape mm stiap gear tu nk kene lay, ikut tgn pomen


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: