MotoMania
Experience through my eyes, pengalaman mengikut perspektif saya

Bearing

Assalamualaikum.

Selamat pagi (1.44 a.m. waktu feed ni ditulis).

Pagi2 buta tak boleh melelapkan mata, tulis blog la jawabnya. Sekian pantun 2 kerat daripada saya.

Ok itulah je lah info untuk feed kali ini. Haha. Gurau je, tak kan la bagi pantun pastu terus chow kan.

Bearing boleh dijumpai di merata komponen yang bergerak, lebih khusus lagi di dalam enjin. Setiap konponen yang bergerak mesti dilengkapi bearing untuk melancarkan pergerakannya, tidak lupa juga dengan pertolongan minyak pelincir/lubricator.

Selama dalam pengalaman saya ubahsuai moto, bermacam2 jenis bearing yang pernah saya jumpa. Dan bermacam2 jenama juga. Bermula dari pertama kali saya belajar sikit2 bukak moto (lebih kepada melihat saja, sambil belajar), dari situlah minda saya terbuka mengenai bearing ni. Tak lupa juga hasil pembacaan saya di internet, lebih2 lagi di dalam forum MBC.

Ada orang cakap, tukar bearing fiber satu set enjin, pasti enjin jadi lebih ringan. Apa itu bearing fiber? Adakah bearing tersebut disalut fiber? Material yang sama dalam industri pembuatan bot? Tidak sama sekali, kerana bearing fiber merujuk kepada gelung yang menyaluti bebola di dalam sesebuah bearing tersebut. Kiranya outer shell ball bearing ni, ada fiber la. Ada juga yang yang seramik.

Bagaimana prestasi motor selepas pasang bearing ni? Kalau tanya saya, saya akan cakap betul, bila kita pasang bearing (dalam kes saya, saya pasang bearing fiber), memang enjin akan beroperasi dengan lebih ringan. Sebabnya pergerakan komponen2 yang berputar berlaku dengan lebih lancar. Tapi satu keburukannya mengikut pengalaman saya, enjin menjadi terlalu ringan, berlaku power loss di situ kerana kurang friction pada komponen. Macam pakai tayar botak la, selalu tergelincir/skidding.

Bermacam jenama bearing ditawarkan kepada para pelanggan antaranya SKF, KOYO, FAG, NTN dan mungkin ada lagi yang saya belum tahu. Tapi hati2 jangan sampai anda terbeli bearing tiruan. Cakap bearing fiber, hati bukan main seronok dapat bearing fiber nak sumbat kat crankshaft, harga sudah la mahal, rupa2nya jenama tiruan. Memang naya!

Rasanya feed kali ini macam terlalu panjang, jadi adalah lebih baik jika sampai di sini dahulu. Kalau ada kesempatan saya akan sambung lagi.

Bearing fiber, bearing seramik, bearing original.

Mane satu pilihan anda?

No Responses to “Bearing”

Leave a Reply

