MotoMania
Experience through my eyes, pengalaman mengikut perspektif saya

Tayar Motosikal

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Apa khabar anda semua? Harap sihat walafiat hendaknya. Tujuan saya menulis entry ini adalah untuk mencari publisti memperkenalkan diri. Diharap ada pihak2 di luar sana, sudi mengambil saya menjadi model.

Hahaha, gurau jek bro. Baru balik main futsal sebenarnya ni. Lagi 2 hari exam. Tulis blog dulu selagi sempat, hehe.

Ok, entry kali ni, saya ingin membincangkan mengenai tayar motosikal yang sesuai. Sedarkah kita bahawa tayar merupakan komponen yang sangat2 la penting diulangi sangat2 penting bagi sesebuah kenderaan. Bayangkan kenderaan anda tiada tayar, bagaimana ia akan bergerak? Betul kan?

Memang betul, pemilihan tayar memerlukan penelitian sebelum kita menggunakannya. Bukan saja dalam modifikasi motosikal memerlukan pemilihan komponen yang penting, nak pakai tayar pun kene pilih2 dulu der..

Sebab apa ianya penting? Ikut pengalaman saya, dulu bila tiba masa nak tukar tayar, pilih jek tayar yang berkenaan. Dalam kes saya, tayar yang mempunyai ‘bunga’ yang lawa, tanpa memikirkan dengan terperinci baik dan buruknya.

Memang benar, semua tayar diperbuat dari material yang sama, iaitu getah, tapi dalam pelbagai komposisi. Ada yang soft compound, medium compound dan hard compound. Begitu juga dengan fungsinya, ada yang untuk kegunaan trek sahaja, trek dan harian, jalan basah sahaja, jalan basah dan kering. Senang cakap, kita sebagai pengguna perlu melakukan sedikit pengkajian mengenai tayar sebelum kita beli. Tak perlu cari di internet(bagi mereka yang susah dapat akses internet), cukup dengan bertanya rakan2. Kalau kita tanya tokei bengkel, mereka akan promote tayar yang memberi mereka margin keuntungan yang besar, tidak kira la tayar tersebut berkualiti atau tidak.

Ok gambar di bawah ini, boleh membantu anda serba sedikit dalam pemilihan tayar.

Harap dapat membnatu. Sekian terima kasih

Semua gambar kredit kepada MBC



Info yang terdapat pada dinding tayar

Motorcycle Speed Ratings
Speed Symbol   Max Speed
J                     62 mph
L                     75 mph
M                     81 mph
P                     93 mph
Q                     99 mph
S                    112 mph
T                    118 mph
U                    124 mph
V                    149 mph
W                    168 mph
K                      68 mph
H                    130 mph
N                      87 mph
Y                    186 mph
R                    106 mph

Load Indexes (L.I.)
L.I.   lbs.       L.I.   lbs.       L.I.   lbs.
33   254       49   408       65   639
34    260        50    419        66    661
36    276       52    441       68    694
37    282       53    454       69    716
38    291       54    467       70    739
39    300       55    481       71    761
40    309        56    494        72    783
41    320       57    507       73    805
42    331       58    520       74    827
43    342       59    536       75    853
44    353       60    551       76    882
45    364       61    567       77    908
46   375       62   584       78   937
47   386       63   600       79   963
48   397       64   617       80   992


Pirelli

Pirelli Speed Demon

Maxxis

Swallow

Dari kiri: Mizzle Super Sport, Battlax BT39F, FDR XT, FDR Sport XR, FDR MP27, FDR MP57, FDR MP76, Comet M1


2 Responses to “Tayar Motosikal”

  1. mat,npew ta trang kn new tyar2 yg 0k men ats jln

  2. Akan berusaha cari tayar2 baru dan selak forum2 moto. Tapi setakat ni, tayar yg saya masukkn dlm entry ni lah yg terbaik dan hangat dipkai oleh budak2 MBC (Malaysian Bikers Community)


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: